Tuesday, September 05, 2006

Afgelopen vrijdag...

..kreeg ik deze handschoenen, vers van de handschoenen-breimachine in het Textielmuseum in Tilburg. Techneut als ik ben 1 van de meest fascinerende apparaatjes die ze er hebben staan. Vinger voor vinger zie je de handschoen ontstaan. Gevolgd door palm, duim en muis, met een nepboordsteek voor het polsboord....PLOF in de opvangbak. "Alleen nog even afwerken, scheelt je weer een week breien" zei de operator toen hij ze me gaf. Ik kan er wel een uur naar kijken, vermaak me sowieso wel in het textiellab. Veel machines zijn me bekend, sommige heb ik in het klein ook staan, van dichtbij & werkend zijn die industriele gevaartes echt fascinerend.
De dames van mijn spin- & weefgroep misten veel apparaten uit het verleden, halfautomatische en ook echt ambachtelijke. Dat wat er nog stond miste uitleg (ik weet graag alles). Behalve de "wollendekenfabriek" die was compleet en heel leuk om te doorlopen. Van vacht tot deken met alle fasen (kaarden, spinnen, weven, vollen) ertussenin. Zeker iets om te gaan bekijken met midimens en maximens binnen een paar jaar.
Kortlopende tentoonstellingen van Ria van Eyk (kleurrijk weefwerk) en Claudy Jongstra (fascinerend viltwerk) boeiden en binnenkort ga ik High tech low tech ook nog eens bezoeken om het werk van mijn industrieel ontwerpende collegas te bekijken.

2 comments:

serajah said...

hoi

wat leuk dat je een blog hebt!
vind dat je leuke dingen maakt!
(ken je spulletjes van je site!)

en ik zie dat je ook spint! ik heb sinds een maand of twee ook een spinnenwiel! leuk!

ik zal je blog regelmatig bezoeken!

Groetjes serajah

Sonja said...

Hey Von wat leuk je weblog! Een vriendin van mij woont trouwens echt PAL achter dat textielmuseum. Als ik met de bus ga stap ik daar altijd uit en loop dan tussen de museumgebouwen door naar haar woonst.